Откъс от The Discarded Image, К. С. Луис. Глава шеста. Longaevi
Откъс от
The Discarded Image, К. С. Луис
Глава шеста. Longaevi
(В тази глава Луис описва произхода и разнообразието от магически създания с термина “Longaevi” - живеещите дълго- това са същества от забуления митичен и мистичен свят между небето и земята с изключително разнообразен вид, размер, намерения, обстоятелства. Един от тези видове са Върховните феи, които имат царствено описание.)
"Във всичко това може да се съзре известна пошлост на въображението - сякаш да си Върховна фея е същото като да си милионер. Но не е излишно да си припомним, че Небето и светците често са били представяни по много сходен начин. Несъмнено това е наивно, но обвинението в пошлост може би е свързано с погрешно разбиране. Луксът и материалното великолепие в съвременния свят не трябва да се свързват с нищо друго освен с пари, при това твърде често те са много грозни. Но онова, което средновековният човек е виждал в кралските или васалските дворове и си е представял че в света на феите то е още по- добро и далеч по-превъзходно е в Небето, не е било такова. Архитектурата, оръжията, короните, дрехите, конете и музиката - почти всички са били красиви. Всички те са били заредени със символика или значение - за святост, власт, доблест, благороден произход или, в най-лошия случай, за власт. Те са асоциирани, както съвременният лукс не може, с благородство и добър маниер. Ето защо на тях може да се възхищаваме, без възхищаващия се да се унижава."
“In all this one may suspect a certain vulgarity of imagination—as if to be a High Fairy were much the same as being a millionaire. Nor does it obviously mend matters to remind ourselves that Heaven and the saints were often pictured in very similar terms. Undoubtedly it is naïf; but the charge of vulgarity perhaps involves a misapprehension. Luxury and material splendour in the modern world need be connected with nothing but money and are also, more often than not, very ugly. But what a medieval man saw in royal or feudal courts and imagined as being outstripped in ‘faerie’ and far outstripped in Heaven, was not so. The architecture, arms, crowns, clothes, horses, and music were nearly all beautiful. They were all symbolical or significant—of sanctity, authority, valour, noble lineage or, at the very worst, of power. They were associated, as modern luxury is not, with graciousness and courtesy. They could therefore be ingenuously admired without degradation for the admirer.”
Excerpt From
The Discarded Image
C. S. Lewis
chapter six. Longaevi
Коментари