Г. К. Честъртън - Orthodoxy Глава IV—Етиката на приказната земя (The Ethics of Elfland)
Честъртън - Orthodoxy
Глава IV—Етиката на приказната земя (The Ethics of Elfland) (откъс)
“В приказната земя имаше истински закон; закон, който можеше да бъде нарушен, защото определението за закон е нещо, което може да бъде нарушено. Но механизмът на този космически затвор беше нещо, което не можеше да бъде разрушено; защото ние самите бяхме само част от неговия механизъм. Ние или нямахме способността да правим определени неща, или бяхме предопределени да ги правим. Идеята за мистичното състояние почти изчезна; човек не можеше нито да има твърдостта да спазва законите, нито забавлението да ги нарушава. Големината на тази вселена нямаше нищо от онази свежест и ефирност, които ние възхваляваме във вселената на поета. Тази съвременна вселена е буквално империя; т.е. тя е огромна, но не е свободна. Човекът влиза във все по-големи и по-големи стаи - всичките без прозорци, големи стаи с Вавилонска перспектива; но човекът така и не може да намери дори най-малкия прозорец или полъха на външния въздух.
Адските паралели на тази вселена сякаш се разширяват ако ги гледаш от разстояние; а за мен всички добри неща стигат до фокус, като най- малка точка- например мечовете. Така че за мен възхваляването на големия космос изобщо не удовлетворяваше чувствата ми и аз започнах полека да споря относно това; и скоро установих, че цялото отношение е дори по-плитко, отколкото можеше да се очаква. Според тези хора космосът е едно нещо, тъй има само едно ненарушено правило. Само че те биха казали, че щом е едно нещо, той е и единственото нещо, което съществува. Защо тогава човек трябва така да се старае да го нарича голям? Няма с какво да го сравним. Би било също толкова разумно да го наречем малък. Човек може да каже: „Харесвам този огромен космос с тълпата му от звезди и множеството от разнообразни създания“. Но ако опитаме до това, защо човек да не може да каже: „Харесва ми този уютен малък космос, с порядъчен брой звезди и със сносен запас от живи същества, точно какъвто желая да го гледам?” Едното твърдение е толкова добро, колкото и другото; и двете са просто сантиментален израз. Също както мнението, че трябва да се радваме, че слънцето е по-голямо от земята; съвсем разумно в този случай е и да се радваме, че слънцето не е по-голямо от сегашния си размер. Човек избира да прояви сантименталност относно големината на света; защо тогава да не може да изрази сантименталност относно неговата миниатюрност?
Случи се така, че имах точно такъв сантимент. Когато човек е любител на нещо, се обръща към него с умалителни форми, дори това нещо да е слон или охранител. Причината е, че всичко, колкото и огромно да е то, ако може да се възприеме като завършен обект, то тогава може да се възприеме и като нещо малко. Ако военните мустаци не подсказват меч или козината на конска опашка, то образът им би бил огромен, именно защото би бил неизмерим. Но в момента, в който можете да си представите охранител, можете да си представите малък охранител. В момента, в който наистина видите слон, можете да го наречете „миниатюрен“. Ако можете да направите статуя на нещо, можете да му направите и статуетка. Тези хора твърдят, че Вселената е нещо последователно; но те не са любители на Вселената. Аз обаче страшно харесвах Вселената и исках да се обърна към нея с умалително. Често го правех; и Вселената никога не се засегна. Всъщност и в действителност усещах, че тези мрачни догми за жизнеспосособността са по-добре изразени, като наричат света малък, отколкото като го наричат голям. Защото в безкрайността има един вид невнимание, което е точно обратното на запалената и благочестива грижа, която чувствах като се докосвах до безценността и крехкостта на живота. Тяхната теория показваше една ужасна пустош; аз чувствах нещо като свещена икономичност. Защото икономичността е далеч по-романтична от екстравагантността. За тях звездите бяха безкраен доход от жълти стотинки; но моето усещане за златното слънце и сребърната луна, беше като на ученик, който има цял суверен, че дори и един шилинг с него.
Тези подсъзнателни убеждения най-добре се подчертават от цвета и тона на някои приказки. Затова казах, че историите за вълшебства сами по себе си могат да изразят усещането ми, че животът е не само удоволствие, а вид ексцентрична привилегия. Може да изразя това усещане за космически уют чрез намек от друга книга, която винаги е четена в детството- „Робинзон Крузо“, която и аз прочетох през детския ми период и която дължи своята вечна актуалност на факта, че величае поезията на ограниченията, даже по- скоро дивата романтика на благоразумието. Крузо е човек на малка скала с няколко удобства, току-що извадени от морето: най-доброто нещо в книгата е просто списъкът на нещата, спасени от останките на кораба. Най-великата поема е просто инвентарен списък. Всеки кухненски инструмент става идеал, защото Крузо може да го е изпуснал в морето. Добро упражнение в свободните или скучните часове на деня е да разгледате каквото и да било, кофата с въглища или етажерката с книги и да си помислите колко щастлив човек би бил ако можеше да ги измъкне от потъващия кораб до уединения остров. Още по- добро упражнение би било да помните как всички неща са се спасили на косъм: всяко нещо е спасено от останките на катастрофа. Всеки човек е имал едно ужасно приключение: което не би преживял ако се е случило скришно преждевременно раждане, както бебетата, които никога не виждат светлината. По време на моето детство много се говореше за ограничени или съсипани гениални мъже: и беше обичайно да се казва, че от много хора е можело да стане нещо голямо. За мен далеч по-тежък и стряскащ е фактът, че всеки човек на улицата е някой, който може и да не се е случил изобщо.
Аз наистина живеех с усещането (фантазията ми може да изглежда глупава) че, целият ред и разнообразие на нещата са романтичният остатък от кораба на Крузо. Фактът, че има само два пола и едно слънце, беше като фактът, че има две пушки и една брадва. Беше мъчително важно нищо от тези неща да не се изгуби, но някак си беше доста забавно, че никой не можеше нищо да добави. Дърветата и планетите изглеждаха като неща, спасени от останките: и когато видях Матерхорн, се зарадвах, че в суматохата някой не го е подминал. Чувствах спестовност спрямо звездите, сякаш бяха сапфири (Милтън ги нарича така в книгата си “Рай”), Пазех скъпернически хълмовете. Защото Вселената е едно-единствено бижу и макар че е клише да се говори за едно бижу като несравнимо и безценно, за това бижу това е буквално вярно. Този космос наистина няма подобен на себе си и няма цена: защото не може да има друг космос. Така завършва, в неизбежна неадекватност, опитът да изрекат неизречимите неща. В крайна сметка , това са моите нагласи към живота; почвите за семената на учението. Тези неща смътно си мислех, преди да мога да пиша, и усещах, преди да мога да мисля: за да можем да продължим по-лесно след това, сега накратко ще ги обобщя.
Първо- дълбоко в себе си усещах, че този свят не може сам себе си да обясни. Той може да е чудо със свръхестествено обяснение; може да е фокусен трик с естествено обяснение. Но за да ме удовлетвори обяснението за фокусен трик, ще трябва да бъде по-добро от естествените обяснения, които съм чувал досега. Това нещо е магия, вярно или невярно.
Второ, почувствах, че магията трябва да има смисъл, а смисълът означава, че някой го е замислил. В света имаше нещо лично, като в произведение на изкуството; какъвто и да беше замисъла, този замисъл беше ярък.
Трето, мислех, че този замисъл е красив в стария си дизайн, въпреки дефектите си, например драконите.
Четвърто, че правилната форма на благодарност към него е някаква форма на смирение и сдържаност: ние трябва да благодарим на Бог за бирата и бургундсткото вино, като не пием твърде много от тях. Но също, че дължим послушание на това, което ни е създало.
И последно, и най-странно, в ума ми се бе настанило смътно и широко впечатление, че по някакъв начин всяко добро представлява останки от корабокрушение, което трябва да бъде съхранявано и считано за свещено, като произлязло от някаква първична разруха. Човекът беше спасил добрите неща както Крузо спаси полезните си предмети: беше ги спасил от крушение. Всичко това чувствах, макар епохата изобщо да не насърчаваше такова усещане. И през цялото това време дори не бях мислил за християнското богословие.”
Коментари