Шелдън Ванакен “Сурова милост”
Шелдън Ванакен
“Сурова милост”
В книгата си “Сурова милост” Шелдън Ванакен описва в увлекателни детайли бавния си път към християнството. Истинско удоволствие е да четеш болезнено откровен разказ- автобиография и да виждаш през неговите очи пътят му към Светлината. Следният откъс е от времето, когато той и съпругата му Дейви решават все пак да отделят време да изучават по- задълбочено християнската вяра, след редица дискусии със състудентите му в Оксфорд:
“Порази ни едно важно прозрение - двама ни с Дейви - когато разбрахме, че нашите приятели, макар да бяха англикани, баптисти, римокатолици и лутерани, едно нещо много повече ги обединяваше- просто християнството, както би се изразил Луис - отколкото нещата, които ги отличаваха. „И всички те са толкова… толкова щастливи в своето християнство“, каза Дейви. А аз отвърнах: „Възможно ли е, как мислиш- това щастие - да е онова, което се нарича„ християнска радост?“
Същата вечер написах в нашия дневник:
Най-добрият аргумент за християнството са християните: тяхната радост, тяхната сигурност, тяхната пълнота. Но най-силният аргумент срещу християнството също са християните - когато са мрачни и без радост, когато са себеправедни и самодоволни в себеудобно посвещение, когато са тесногръди и ограничаващи, тогава християнството умира с хиляди смърти. Но макар че е правилно да осъдим някои християни за тези неща, може би в края на краищата не е право, макар да е много лесно, да осъдим самото християнство заради тях. Всъщност има впечатляващи индикации, че положителното качество на радостта се открива в християнството - и вероятно никъде другаде. Ако това беше сигурно, то би било доказателство за много висш дизайн.”
И още един пасаж:
“Какво е красота, освен нещо, на което човек откликва с емоция? Смелостта, поне отчасти, е емоционална. Цялото великолепие на живота. Но ако всъщност най-доброто от живота е емоционално, тогава човек иска най-висшите, най-чистите емоции: а това означаваше радост. Радостта беше най-висша. Как да се намери радост? В книгите изглеждаше, че радост се намира в любовта - в голямата любов - макар че, може би за светиите имаше радост в любовта на Бог.
Но в книгите голямата радост от любов винаги вървеше ръка за ръка със страшна болка. И все пак, помисли си той, гледайки през поляната, радостта ще си струва болката - ако наистина двамата си отидат заедно. Ако имаше избор - и той подозираше, че има - избор между, от една страна, височини и дълбини и, от друга страна, някакъв сигурен, предпазлив среден път, той, тук и сега избра височините и дълбочините. Оттогава годините бяха минали, а той - не беше ли имал това, което избра този ден на поляната? Той имаше любовта. И радостта - каква радост беше! И мъката. Той беше имал - и още притежваше - цялата възможна мъка. И все пак радостта си струваше болката. Дори сега той потвърди този отдавна направен избор.”
Снимката е от корицата на едно от изданията на книгата.
Коментари