Excerpt From The Discarded Image C. S. Lewis

 


Откъс от

„Изоставеният образ“

К. С. Луис

 

"Каквото и друго да изпитва съвременният човек, когато гледа нощното небе, той със сигурност има усещането, че гледа навън - като човек, който гледа от входа на ресторанта към тъмния Атлантически океан или от осветената веранда към тъмните и самотни блата. Но ако приемете средновековния модел, ще се чувствате като човек, който гледа навътре. Земята е „извън градската стена“. Когато слънцето изгрее, то ни заслепява и ние не можем да видим вътре. Тъмнината, нашата собствена тъмнина, придърпва завесата и ние зърваме високите хълмове вътре; огромната, осветена вдлъбнатина, изпълнена с музика и живот. И като надникнем вътре, не виждаме, подобно на Луцифер на Мередит*, „армията на непоклатимия закон“, а по-скоро пиршеството на ненаситната любов. Наблюдаваме дейността на същества, чието преживяване можем само неубедително да сравним с това на човек, който пие, а жаждата му е задоволена, но не е утолена. Защото в тях най-висшите способности винаги се упражняват безпрепятствено върху най-благородния обект; без насищане, тъй като никога не могат да направят Неговото съвършенство свое, но и никога не се разочароват, тъй като във всеки момент се доближават до Него в най-пълната степен, на която е способна природата им. Няма защо да се учудваме, че една стара картина представя Интелигентността на Първичният двигател (Primum Mobile) като момиче, което танцува и играе със своята сфера като с топка. След това, като оставите настрана каквато и да е теология или атеология, която сте имали преди това, издигнете ума си от небе към небе до Този, Който е в действителност центърът, но за вашите сетива - обкръжението на всичко; плячката, която всички тези неуморни ловци преследват, свещта, към която всички тези молци се движат, но не изгарят.

Картината не е нищо друго освен религиозна. Но дали въпросната религия е именно християнството? Със сигурност има поразителна разлика между този Модел, в който Бог е много по-малко обичащ, отколкото обичан, а човекът е маргинално създание, и християнската картина, в която централно място заема падението на човека и въплъщението на Бога като човек за изкуплението на човека. Може би, както вече намекнах, не съществува абсолютно логическо противоречие. Някой може да каже, че Добрият пастир отива да търси изгубената овца, защото тя е изгубена, а не защото е била най-добрата овца в стадото. Тя може да е била най-лошата."

 

·        Има се предвид поемата на Джордж Мередит – Луцифер в звездна светлина (George Meredith - Lucifer in Starlight)

 

 

 

“Whatever else a modern feels when he looks at the night sky, he certainly feels that he is looking out—like one looking out from the saloon entrance on to the dark Atlantic or from the lighted porch upon dark and lonely moors. But if you accepted the Medieval Model you would feel like one looking in. The Earth is ‘outside the city wall’. When the sun is up he dazzles us and we cannot see inside. Darkness, our own darkness, draws the veil and we catch a glimpse of the high pomps within; the vast, lighted concavity filled with music and life. And, looking in, we do not see, like Meredith’s Lucifer, ‘the army of unalterable law’, but rather the revelry of insatiable love. We are watching the activity of creatures whose experience we can only lamely compare to that of one in the act of drinking, his thirst delighted yet not quenched. For in them the highest of faculties is always exercised without impediment on the noblest object; without satiety, since they can never completely make His perfection their own, yet never frustrated, since at every moment they approximate to Him in the fullest measure of which their nature is capable. You need not wonder that one old picture  represents the Intelligence of the Primum Mobile as a girl dancing and playing with her sphere as with a ball. Then, laying aside whatever Theology or Atheology you held before, run your mind up heaven by heaven to Him who is really the centre, to your senses the circumference, of all; the quarry whom all these untiring huntsmen pursue, the candle to whom all these moths move yet are not burned.

The picture is nothing if not religious. But is the religion in question precisely Christianity? Certainly there is a striking difference between this Model where God is much less the lover than the beloved and man is a marginal creature, and the Christian picture where the fall of man and the incarnation of God as man for man’s redemption is central. There may perhaps, as I have hinted before, be no absolute logical contradiction. One may say that the Good Shepherd goes to seek the lost sheep because it is lost not because it was the finest sheep in the flock. It may have been the least.”

 

Excerpt From

The Discarded Image

C. S. Lewis

 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Членството (“Бремето на славата”, К. С. Луис ) Обръщение към Обществото на св. Албан и св. Сергий.

Размишления върху Псалмите, К. С. Луис 9

Какво ми струва на мен и какво Му струва на Него?