Annals of the quiet neighborhood, George MacDonald



Преди време слушах една от най- известните книги (Phantases) на Джордж Макдоналд и не бях особено запленена. Тогава си казах, че може би стилът му или старият английски език не са точно моята литературна диета. Тази седмица обаче започнах да слушам друг негов роман и определено съм запленена. Както можете да очаквате, ще качвам на стената си кратки откъси, защото ми се иска и някой друг да се наслади на този талант 🙂 

Книгата разказва за преживяванията на един новоназначен пастор. Може да се намери свободно за сваляне в проекта Гутенберг. 


Летопис на тихия квартал

Джордж Макдоналд

Откъс от глава първа


“Е, слънцето изгря великолепно.  Цялото корито на мрачната река му отговори с радост;  мокрите листа на дърветата потрепваха и надничаха;  ливадите поднасяха най- хубавата си зеленина, свежа и непокътната от пакостите на дъжда;  и някъде в далечината, върху хълмиста земя, покрита с дървета, блестеше петле-ветропоказател.  Ами ако по-късно се окаже, че вижда просто от покрива на някаква конюшня?  Петлето блестеше и това беше достатъчно.  И когато слънцето се скри зад хоризонта и полетата и реката отново потъмняха, ето, че все още блестеше над тъмнеещата земя, символ на онази вяра, която е „доказателство за неща, които не се виждат“, и това накара  сърцето ми да се разтвори като при песен от пророк Исая.  Какво значение има тогава дали петлето бе поставено над покрив на конюшня или над църковна кула?


Изправих се и повървях малко по-нататък — след моста и покрай пътя.  Не мина много време и минах покрай къща, от която излезе млада жена, която водеше за ръка малко момче.  Те вървяха след мен, а момчето гледаше червеното, златното и зеленото на залеза.  Когато минаха покрай мен, детето каза:

 „Лельо, мисля, че бих искал да бъда художник.“

 "Защо?"  — попита спътникът му.

 "Защото тогава", отговори детето, "мога да помогна на Бог да нарисува небето."


Какво отговори леля му, не знам;  защото към този момент те вече бяха извън обсега на моя слух.  Но аз продължих да отговарям на това момченце през целия път до дома.  Дали Бог се занимаваше да рисува небето на всяка вечер, за да могат няколко от децата Му да го видят и да получат просто една надежда, един стремеж от преминаващите цветове - зелено, златно, лилаво и червено?  и трябва ли да мисля, че ежедневният ми труд е загубен, ако не е донесъл видимо спасение на земята?  Но беше ли стремежът на детето напразен?  Мога ли да му кажа, че Бог не иска помощта му да нарисува небето?  Вярно, беше невъзможно да монтира скеле достигащо безкрайността на сияйния запад.  Но не може ли с малката си палитра и четка, когато му дойде времето, да покаже на своите братя и сестри какво е видял там и да ги накара и те да го видят?  Няма ли по този начин, след дълги опити, да помогне на Бог да нарисува тази слава от изпарения и светлина в умовете на Неговите деца?  Ах!  ако делото на някой човек не е С Бог, неговите резултати ще бъдат изгорени, безмилостно изгорени, заради това, че са жалки и калпави.


„Така че, от моя страна“, казах си аз, докато вървях към вкъщи, „ако мога да нарисувам едно докосване с четка на розовия залез в живота на който и да е мъж или жена от моето паство, ще почувствам, че съм работил с Бог.  Той не бърза;  и ако върша каквото мога сериозно, няма нужда да скърбя, ако не върша велика работа на земята.  Нека Бог създава Своите залези: аз ще изпъстря малкия си избледняващ облак.  Да подпомогне растежа на мисъл, която се бори към светлината;  да избърша с нежна ръка калното петно от бялото на едно кокиче — такава да е моята амбиция!  Така да се изкача на скалите отпред, без да оставям името си издълбано върху тези зад мен.


Хората говорят за специални провидения.  Вярвам в провидението, но не и в специалността.  Не вярвам, че шест дни Бог изпуска нишката на моите дела, а на седмата вечер я улавя за миг.  Така наречените специални провидения не са изключение от правилото – те са обичайни за всички хора във всеки момент.  Но е факт, че Божията грижа е по-очевидна в някои случаи, отколкото в други за отслабения и често объркан взор на човечеството.  Хората се хващат за такива случаи и ги наричат провидения.  Добре е, че могат;  но би било славно по-добре, ако можеха да повярват, че всичко е едно велико провидение.

 Аз бях един от тези хора по онова време и не можех да не забележа това, което считах за специално провидение - това, че при първия ми опит да открия къде се намирам в схемата на Провидението и докато бях обезсърчен по отношение на  работата пред мен, трябваше да се сблъскам с тези двамата — старец, на когото бих могъл да помогна, и дете, което би могло да ми помогне;  единият отваря врата за моя труд и моята любов, а другият ми напомня за най-висшия източник на най-смирената утеха - че във всичките си дела мога да бъда съработник на Бога.”

Коментари

Популярни публикации от този блог

Размишления върху Псалмите, К. С. Луис 9

Членството (“Бремето на славата”, К. С. Луис ) Обръщение към Обществото на св. Албан и св. Сергий.

Дрехи от смокинови листа или облекло от слава