Божията милост според псалм 136

 Моето поколение досега беше видяло само последния период на студената война. Не че животът ни е бил “цветя и рози”, но не сме видяли истински трудности. (За разлика от нашите баби и дядовци, които видяха и изстрадаха идването на комунизма и първите му кървави години.) Познанията ни за трудни времена са от втора ръка- от разкази, книги и документални филми. Това е блаженството на липсата на горчив опит- наивността на някакъв вид невежество. От там и тази “розова” представа за живота у много днешни християни. От там и странното “неутрално” и пасивно отношения към зверствата на нашето време. Днес четох псалм 136. Трудните времена подобряват зрението, казва Солженицин. Оказва се прав, защото този път видях думите на псалмопевеца с ново зрение. Този псалом повтаря почти на всяка втора фраза, че Божията милост е вечна, като дава всеки път различен пример защо това е така. В някои преводи терминът милост е преведен като неизменчива, твърда любов. 

От първи до трети стих псалмистът описва Божието естество и атрибути. За всички тези неща казва: “Славете Бога, защото е вечна милостта Му”.

От четвърти до девети стих описва Божията съзидателна сила. За всички тези неща псалмистът казва: “Славете Бога, защото е вечна милостта Му”.

Стихове 25 и 26 са нещо като обобщение. Говорят за Божията грижа за всяко живо същество. За всичко това псалмистът казва: “Славете Бога, защото е вечна милостта Му”.

Интригуващи са стихове 10 до 24. В тях се описва като махало ту едната, ту другата страна на една конкретна Божия грижа. Псалмистът описва как Бог се е погрижил за Израел: 

- изведе от Египет  израилтяните,

- раздели на две Червеното море,

- преведе израилтяните през него,

- водеше Своя народ през пустинята,

- Даде им земя за наследство,

- Той си спомни за тяхното унижение,

- и ги избави от враговете им.

Всичко това: защото е вечна милостта Му.

В същите стихове обаче е описано КАК Бог донесе съответните благословения за Израел, КАК се справи с враговете им. И картинката не е приятна. Но псалмистът обяснява, че всички тези трудни за преглъщане дела са се случили, защото е вечна милостта Му:

- Той порази Египет с неговите първородни,

- и хвърли фараона и войската му в Червеното море,

-  порази велики царе,

- и уби силни царе,- Сихон, аморейски цар и Ог, васански цар,

В нашите собствени очи Бог може да бъде жесток. Но животът не е приказка на Дисни. Понякога милостта на Бог включва смачкване на злите.



Коментари

Популярни публикации от този блог

Размишления върху Псалмите, К. С. Луис 9

Членството (“Бремето на славата”, К. С. Луис ) Обръщение към Обществото на св. Албан и св. Сергий.

Дрехи от смокинови листа или облекло от слава