Да бъдеш лишен от Божието присъствие




 Понякога ние бъркаме дълготърпението на Бога с някакъв вид неутралитет, или дори нехайство спрямо греха. В повечето случаи обаче ние не забелязваме най- голямото наказание от Божия страна, и тук, на земята и после за вечността. Погрешно смятаме, че някакво голямо бедствие като война, земетресение, глад или мор са обичайните методи за наказание от Божия страна. Най- страшното наказание си остава да бъдеш лишен от Божието присъствие. Да отвърне Той лицето Си от тебе. Да ти се налага да Го гледаш от позицията на чужденец. 


“Човекът позна жена си Ева и тя зачена, и роди Каин, като каза: „Придобих човек с помощта на Господа.“ Тя роди и брат му Авел. И Авел стана пастир на дребен добитък, а Каин беше земеделец. И след време Каин принесе на Господ от плодовете на земята; и Авел също принесе от първородните на стадото си и от тлъстината им. И Господ зачете Авел и неговия принос, а приноса на Каин не зачете. Затова Каин се огорчи много и лицето му се помрачи. Тогава Господ каза на Каин: „Защо се разсърди? И защо лицето ти се помрачи? 


Ако постъпваш правилно, не би ли трябвало да повдигнеш лицето си? 

А ако не постъпваш правилно, грехът дебне при вратата ти, 

той те подстрекава, но ти господствай над него.“ 


А Каин каза на своя брат Авел: „Да идем на полето!“ И когато бяха на полето, Каин нападна брата си Авел и го уби.”

‭‭Битие‬ ‭4:1-8‬ ‭НП‬‬


Разказът за Каин и Авел е кратък и беден на обяснения. И вероятно Бог има куп причини да остави историята такава. Днешните психолози биха раздробили случая с убийството на различни сектори, включващи възпитанието на двамата братя, обременености- наследени и вменени от родителите им, травми от детството им и какво ли още не. И има защо. Още в следващите стихове се вижда влиянието на мама Ева и татко Адам в реакцията на Каин:

“Тогава Господ каза на Каин: „Къде е твоят брат Авел?“ Той отговори: „Не зная. Да не съм пазач на брат си?“ Битие‬ ‭4:9-10‬ ‭НП‬‬


За да се стигне до лоша постъпка или престъпление, със сигурност е имало редица причини в миналото. Със сигурност има обща вина в това, че стъпка по стъпка (или отстъпка по- скоро), компромис след компромис пътят на един или друг човек (или общество) се е насочвал все по- надолу. В съдебната зала това понякога се нарича смекчаващи вината обстоятелства. Но смекчаване и отмяна на вина са две коренно различни неща. Престъплението си остава престъпление. Вината, смекчена или не, си остава. Страданието на потърпевшия изисква съд. 


“И Господ рече: „Какво направи? Кръвта на твоя брат вика към Мене от земята. Затова сега проклет да си от земята, която отвори устата си да приеме кръвта на брат ти от твоята ръка.” Битие‬ ‭4:11‬ ‭НП‬‬


И Каин понесе най- голямото наказание. 

“Ето Ти днес ме прогонваш от земята и трябва да се крия от Твоето присъствие. Аз ще бъда изгнаник и скитник…  След това Каин се отдалечи от присъствието на Господ и се засели в земята Нод, на изток от Едем.” Битие‬ ‭4:14, 16‬ ‭НП‬‬


Както обикновено, когато Бог наказва човека, това се изразява в живот без Неговото присъствие. Не знам дали всички разбираме колко безнадеждно и отчайващо е това. И колко не-неутрален във всеки един момент от битието ни е Бог. 


“А на нечестивия Бог ще каже: „Защо разгласяваш Моите разпоредби и обсъждаш завета Ми, а ти мразиш наставлението и Моите думи захвърляш зад себе си? Ти извърши това, а Аз мълчах; ти мислеше, че Аз съм като тебе. Но ще те изоблича и ще представя стореното пред очите ти.” Псалми‬ ‭50:16-17, 21‬ ‭НП‬‬


Фото: Freepic AI generated

Коментари

Популярни публикации от този блог

Размишления върху Псалмите, К. С. Луис 9

Членството (“Бремето на славата”, К. С. Луис ) Обръщение към Обществото на св. Албан и св. Сергий.

“Християнска апологетика” К. С. Луис (1945) (God in the dock)