„Първият ден на новото творение“ Честъртън

 




 Свалиха тялото от кръста и един от малкото богати мъже сред първите християни получи разрешение да го погребе в скална гробница в неговата градина;  римляните поставиха военна охрана, да не би да станеше някакъв бунт и опит за вземане на тялото.  В тези естествени процеси имаше естествена символика;  добре беше гробницата да бъде запечатана с цялата тайна на древната източна погребална традиция и да бъде пазена от властта на Цезаря. Защото в дъното на тази пещера беше събрано и заровено цялото онова велико и славно човечество, което ние наричаме древно - то бе погребано там.  Това беше краят на едно много велико нещо, наречено човешка история;  историята, която беше просто човешка.  Там бяха погребани митологиите и философиите, боговете и героите, и мъдреците.  Казано по римски- те бяха живели.  Но както можеха само да живеят, така можеха само и да умрат;  и бяха мъртви.


 На третия ден приятелите на Христос, които пристигнаха привечер на мястото, намериха гроба празен, а камъкът бе отместен.  По различни начини те осъзнаха новото чудо;  но дори и те едва ли осъзнаха, че светът бе умрял през тази нощ.  Това, което сега виждаха, беше първият ден на новото творение, с ново небе и нова земя;  и подобно на градинаря- Бог отново ходеше в градината, в прохладата не на вечерта, а на изгрева.

 - Вечният човек (1925).

Коментари

Популярни публикации от този блог

Размишления върху Псалмите, К. С. Луис 9

Членството (“Бремето на славата”, К. С. Луис ) Обръщение към Обществото на св. Албан и св. Сергий.

Дрехи от смокинови листа или облекло от слава