Богоявление
При сътворението Божият Дух се носеше над водите.
При едно от “ново сътворенията” земята беше “кръстена” във вода. А гълъбът, който се понесе над водите донесе клончето на надеждата и новия живот при Ной.
При друго “ново сътворение”- това на Израел, народът премина през вода преди да се установи в Обещаната земя.
Йоан Кръстител казваше онова, което всички старозаветни последователи би трябвало да знаят- всяко ново творение изискваше дълбоко и всепоглъщащо покаяние- събличане на всичко старо, тежко и възпиращо, погребването на всичко това във водния хаос и раждане отново- от вода и дух. Затова Йоан спираше Исус от кръщаването- защото единствен Исус нямаше нужда от него. Но Христос му обясни, че трябва да стане така- Той трябваше да поведе хората в едно ново творение, чийто преобрази бяха потопа и създаването на Израел. Защото потоп никога повече нямаше да има, а новият народ щеше да включва всичките народи.
”И Йоан свидетелства, като каза: Видях Духът да слиза като гълъб от небето и да почива върху Него. И аз не Го познавах; но Онзи, Който ме прати да кръщавам с вода, Той ми каза: Онзи, над Когото видиш да слиза Духът и да почива върху Него, Той е, Който кръщава със Святия Дух. И видях и свидетелствам, че Този е Божият Син.“
Йоан 1:32-34
Когато начетеният Никодим дойде при Исус да беседват, Исус го учеше, че “ако не се роди някой отново, не може да види Божието царство.” А Никодим не схващаше онова, което кръщението на Исус трябваше да припомни на всички познавачи на Стария Завет:
“Ако не се роди някой от вода и Дух, не може да влезе в Божието царство. Роденото от плътта е плът, а роденото от Духа е дух. Не се чуди, че ти казах:
Трябва да се родите отново. Вятърът духа където си иска и чуваш шума му, но не знаеш откъде идва и накъде отива; така е с всеки, който се е родил от Духа.
Никодим Му отговори: Как може да стане това?
Исус му отговори: Ти си учител на Израил и не знаеш ли това?
Истина, истина ти казвам: Ние говорим това, което знаем, и свидетелстваме за това, което сме видели, но не приемате свидетелството ни.“
Йоан 3:1-11 РИ ББД
Затова Изповедта на вярата завършва така:
10. Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете.
11. Чакам възкресение на мъртвите.
12. И живот в бъдещия век! Амин.
Кръщението е онова умиране, което прави възможно новото творение.
Ето как празниците, тайнствата и ритуалите са пиесите, в които виждаме малко от вечността. Те са спомените от всеки път, когато е имало Богоявление.
Коментари