Безмълвното Слово - думи от Свети Августин
Августин
ПРОПОВЕД 184
В ДЕНЯ НА РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО
3. Двете раждания на Христос
Като роден от майка, Той издигна този ден за вековете, а като роден от Отец, Той създаде всички векове. Божественото раждане нямаше как да има майка, но земното раждане нямаше нужда от човешки баща. Нека обобщим: Христос е едновременно роден както от Баща, така и от майка; но е едновременно роден както без баща, така и без майка; от баща като Бог, от майка като човек; без майка като Бог, без баща като Човек. Тогава, кой ще разкаже за Неговото раждане (Ис. 53:8*)- за раждането извън времето или за раждането без човешко семе, за раждането без начало или за човешкото раждане без прецедент; раждането, което няма време в което да не е било или раждането, каквото никога преди или след това не се е случвало; раждането, което няма край, или раждането, което дава начало в своя край?
Така право пророците предсказаха, че Той ще се роди, а небесата и ангелите съобщиха, че Той се е родил. Този, който държи света, лежеше в яслите; Той беше едновременно безмълвно бебе и Слово. Небесата не могат да Го поберат, а една жена Го носеше в прегръдката си. Тя владееше нашия Владетел, държеше Този, в Когото ние съществуваме, тя кърмеше нашия Хляб.
О, изявена немощ и чудно смирение, в които беше скрита пълната божественост! Всемогъществото направляваше майката, от която зависеше Младенеца; с истина хранеше майката, от чиито гърди сучеше Той. Дано Той да доведе даровете Си до съвършенство в нас, тъй както не се поколеба да сведе Себе Си до нашето малко съществувание; и дано ни превърне в Божии деца, тъй като заради нас
Той пожела да стане човешко дете.
* “От затвор и от съд бе грабнат; но рода Му кой ще обясни?” ИСАЯ 53:8
….
Заченат е, роден е, младенец е. Кой е този младенец? Младенец, както виждате, означава човек, който не може да говори.* Така че Той е едновременно безсловесен младенец и Слово.
Августин, Проповед 190
* infant- First recorded in 1350–1400; from Latin infant- (stem of infāns ) “small child,” literally, “one unable to speak,” equivalent to in- in- 3 + -fāns, present participle of fārī “to speak”
Augustine
SERMON 184
ON CHRISTMAS DAY
The two births of Christ
3. Born of his mother, he commended this day to the ages, while born of his Father he created all ages. That birth could have no mother, while this one required no man as father. To sum up, Christ was born both of a Father and of a mother; both without a father and without a mother; of a Father as God, of a mother as man; without a mother as God, without a father as man. Therefore, who will recount his begetting (Is 53:8), whether that one without time or this one without seed; that one without beginning or this one without precedent; that one which never was not, or this one which never was before or after; that one which has no end, or this one which has its beginning in its end?
Rightly therefore did the prophets foretell that he would be born, while the heavens and the angels announced that he had been. The one who holds the world in being was lying in a manger; he was simultaneously speechless infant and Word. The heavens cannot contain him, a woman carried him in her bosom. She was ruling our ruler, carrying the one in whom we are, suckling our bread.
O manifest infirmity and wondrous humility in which was thus concealed total divinity! Omnipotence was ruling the mother on whom infancy was depending; was nourishing on truth the mother whose breasts it was sucking. May he bring his gifts to perfection in us, since he did not shrink from making his own our tiny beginnings; and may he make us into children of God, since for our sake he was willing to be made a child of man.
…
“He's conceived, he's born, he's an infant. Who is this infant? Infant, you see, means one who cannot fari, that is, cannot speak. So he's both speechless infant and Word.”
Augustine, Sermon 190
Photo: AI generated freepik.com
Коментари