За Муфаса- и вечните митове





 Днес с една приятелка гледахме Муфаса. 

Филмът е много хубав, с всички елементи на добър мит- на мета история с дълбок смисъл и структура, която отразява самата реалност. Ако не сте гледали филма, пропуснете моя пост, за да не ви разваля гледането, но все пак отидете да го видите. Заслужава си. 


Историята на Муфаса е много, много подобна на Мойсеевата история, на историята на добрия, саможертвен спасител. 


Муфаса е мъничко лъвче с любящи родители. Майка му и баща му нежно и запленяващо му разказват за митичната райска земя отвъд светлината- Милеле.  Но идва неочакван потоп. Мъничкият Муфаса  попада в бушуващ порой, почти се удавя, накрая се оказва в непозната, чужда земя. Спасяват го друго лъвче и друга майка лъвица. Въпреки това, за всички останали той е скитник и чужденец. Но има намерени брат и майка. Лъвчето Та̀ка е бъдещият цар на прайда и уви е глезен и пазен от всякакви отговорности. Муфаса няма този лукс- той е на предни линии в лова и неволята (заедно с новата му майка) изгражда у него умения и здрав характер.   


Идва голямо изпитание. Зъл лъвски прайд начело с Кирос превзема земя след земя и унищожава всичко по пътя си. Муфаса спасява новата си майка от смърт и убива принца на злите лъвове. Приемният му прайд решава да отпрати Муфаса и Та̀ка (приемният брат на Муфаса), за да запази живота им. (Почти като в историята от раждането на Мойсей и Исус, когато врагът се опитва да погуби всички младенци, за да е сигурен, че потенциалът за Предводител и Спасител е унищожен. )


Двамата млади лъва бягат. Злият прайд е по петите им. В приключението си срещат млада лъвица принцеса от друг погубен прайд.  С нея е пазачът й- малка птица. Птицата винаги е била символ на мъдростта и тайнствената закрила свише- тя е символ на Святия Дух в библейските истории, на всевиждащото око в месопотамските и египетските митове, небесния пратеник. Още малко по- нататък срещат шарена маймуна- нещо като жрец със сънища за райската земя. Тази многообразна петорка има всички белези на митологична задруга. Принц, принцеса, истинския бъдещ принц, “всевиждащата” птица -и маймуната- свещеническо лице- даже си има емблематичен жезъл. 


По пътя Та̀ка предава в заговорнически план брат си Муфаса. Малката група стига до Милеле- райската земя и се оказва, че войските на злия лъв “фараон” са били доведени до там с измамата на Та̀ка. 


Там под едно огромно дърво, (почти като всяко дърво на живота от всички големи митове) Муфаса и свещеникът маймун обединяват всички животни, които заедно побеждават шайката зли лъвове. 


Муфаса става Цар Лъв. Предателят Та̀ка се лашка между доброто и злото. В битката усеща колебание и за кратко помага на брат си Муфаса, но после пак свива завистливо ноздри. От цялото приключение му остава белег на лицето (маркиран е като Каин) и сменя името си на Скар (белег). Този образ остава като вечният вътрешен противник, когото не преставаш да обичаш и не можеш да премахнеш- това е братът, за когото до последно се надяваш да избере добрия път.  


А земята, на която Муфаса става цар наистина е райска градина. Там го чака истинската му майка. И новият му брат. В историята цар Лъв и маймуната- свещеник стават братя. Истински братя.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Членството (“Бремето на славата”, К. С. Луис ) Обръщение към Обществото на св. Албан и св. Сергий.

К. С. Луис, Ефективността на молитвата

Размишления върху Псалмите, К. С. Луис 9