Стъпки в света на Дантевата Божествена комедия. Ад, Песен I
Ад
Песен I
Данте започва своето покаятелно пътешествие, натоварен със собствените си тревоги, скрити и явни слабости, с любов и скръб за своя град.
Странно, но той започва разказа си много подобно на извиненията на Адам и Ева в градината. Все още не е готов да поеме пълна отговорност за своето положение. Или все още не осъзнава съвсем как се е отклонил.
“Не ми е ясно как се заблудих-
тъй сънен бях, че не по своя воля
от вярната посока се отбих.“
Той описва мястото, на което се намира като самото дъно, долината на мрачната сянка, като бурно и страшно море. И подобно на Лотовата жена, хем бяга с всички сили да се измъкне, хем поне веднъж поглежда назад.
“… духът, ми без да спре да тича,
възви лице към долината пак,
която живите на смърт обрича.”
И сякаш изходният път е изключително стръмен и труден:
“Отдъхнах си и в този пущинак
тъй тръгнах, че опряното стъпало
бе винаги под другия ми крак.”
Не стига, че могилата пред него е почти невъзможна за катерене, но на пътя му се препречват три страшни звяра. Първа е пантерата. Следва лъв. Накрая се явява вълчица. Класическото тълкувание е, че пантерата символизира сладострастието или похотта- това е и причината тя да всява сменени чувства у Данте, по- малко страх, повече закачливост и привличане. Лъвът символизира ярост и гордост- той всява сковаващ страх и принудителен респект.
“той идеше с изправена глава,
бе разярена гладната му паст и
в миг сякаш ужас въздуха скова.”
Последният звяр грабва вниманието най- много. Вълчицата е символ на алчността и сребролюбието. Тя е мършава и зловеща, защото е ненаситна. Колкото повече поглъща, толкова повече иска. Данте я описва като неуморен враг, който бавно, но сигурно те тласка към ада.
“След туй вълчица, сбрала всички страсти
в мършавостта си, ми смрази дъха,
мнозина вече сторила нещастни.
Тя толкова ми угнети духа,
че ми отне с вида си кръвожаден
надеждата да стигна до върха.”
Сякаш останал без никаква надежда и без изход, помощта свише не закъснява. В разказа на Данте, този който му донася надежда е любимият му автор от античността- поетът Вергилий. Волно или не, Вергилий наподобява Бога Баща за Данте:
“Не бе ли ти Вергилий на земята,
чист извор за могъщата вълна
на словото? - продумах, свел главата-
О, за певците чест и светлина!
В мен уважи горещия ценител
на твоя стих и твойта добрина!
За мене ти си пример и учител,
ти моя стил възвишен си ми дал,
единствен ти си моят вдъхновител.”
Разговорът между учител и ученик продължава в исторически и политически окраски. Тук се вмъкват личности от съвременниците и на двамата, както и описанието на трите звяра паралелно добива политически нюанси. Но в крайна сметка Вергилий пояснява, че той е изпратен от някого, за да го преведе в първия етап от пътешествието му.
“За теб е най- добре през пустошта
към висшата си цел да тръгнеш с мене-
ще минеш ти през вечните места…
…
А после, за да видиш висините,
на по- достоен дух ще те предам
и двамата без мен ще продължите.”
Краят на първа песен загатва за две важни неща. Едното , че Бог среща човека там, където той е. И Негови посланици са хора, които ни вдъхват доверие и чиито думи и водителство ще приемем. Второто е, че в този огромен гоблен на сътворението, всички имаме своята роля на застъпници и ближни. Някой от райските предели, някой, който все още е недостижим за Данте, е изпратил Вергилий, за да му помогне. Но ще дойде момент, когато Данте ще надскочи учителя си и ще срещне по пътя нагоре други водачи и застъпници.
Това е съвсем накратко за Песен първа. Съвсем, съвсем накратко… защото Данте е сътворил такава огромна вселена.
(Използваните цитати са от българския превод от 1975г на Иван Иванов и Любен Любенов.)
Илюстрацията е на Уилям Блейк, взета от https://commons.wikimedia.org/wiki/Dante_Alighieri
Коментари