Крайъгълен камък

 


Концепцията за крайъгълен камък или основополагащ камък е стара като света. Буквално и метафизично. От древни времена, обичаят за строене е бил такъв, че един специален камък се е ползвал за основополагащ ориентир, спрямо който да се подравни цялата постройка.

 В различни култури полагането на този камък е отбелязван ритуално- в близката  история това е било церемония за отпразнуване, но в древни времена, колкото по- назад се връща човек, толкова по- страшни изглеждат обредите по „освещаването“ или „посвещаването“ на този първи камък. По териториите на сегашна Европа някога отговорникът за строежа тайно е измервал даден човек и е слагал под този камък „мерките“ (или сянката) на нарочената жертва. Поверието гласяло, че човекът скоро ще умре и сянката му ще бъде вградена в сградата. Друга практика била принасяне на животно в жертва- обикновено петел или агне, чиято кръв била изливана върху камъка. В месопотамската и ханаанската култури жертвите обикновено са били човешки- дори деца. 

Изглежда, че хората са имали инстинктивното усещане, че устойчивите и ценните неща изискват жертва и са си правили зловещи пазарлъци с някакви сили свише. 

 

Юдейските и християнските Писания обаче говорят за един различен Крайъгълен камък. 

 

В 38-ма глава на книгата „Йов“, Бог загатва структурата на цялото създание. От една страна Той отправя предизвикателство към Йов (и всички човеци в негово лице), че за хората е невъзможно да проумеят величието на този творчески размах, но от друга, Бог използва термини и описания, с които обяснява, че съзиждането, строенето, творчеството- и в малки, и в големи мащаби- следва сходен маниер:

4 Къде беше ти, когато основах земята? Извести, ако си разумен:

5 Кой определи мерките ѝ? (Ако знаеш.) Или кой опъва връв за мерене по нея?

6 На какво се закрепиха основите ѝ? Или кой положи крайъгълния ѝ камък,

7 когато звездите на зората пееха заедно и всички Божии синове възклицаваха от радост?

8 Или кой затвори морето с врати, когато се устреми и излезе от утроба,

9 когато го облякох с облак и го пових с мъгла,

10 и поставих граница от Мене, сложих лостове и врати…

 

Писанията споменават този Крайъгълен камък още на няколко други места- винаги в контекста на това, че този Камък определя дали една реалност е добра или не. Старозаветните текстове разказват за Божия храм като за планина. Физическите постройки на скинията и на храма наподобяват Божията планина. А Крайъгълният камък на цялото творение е и Първият камък, Самото Начало на този храм. 

 

Исая 28

16 … така казва Господ Йехова: Ето, полагам в Сион камък за основа, камък избран, скъпоценен, крайъгълен, за твърда основа; който вярва в него, няма да прибърза да бяга.

17 Ще направя от правосъдието връвта и от правдата – отвеса; и градушка ще помете прибежището при лъжи и водата ще наводни скривалището.

18 Договорът ви със смъртта ще бъде унищожен и съглашението ви с преизподнята няма да устои; когато заливащата беда минава, тогава ще бъдете стъпкани от нея.

 

Захария 10

2 Понеже идолите говориха суета и магьосниците видяха лъжливи видения, разказаха неверни сънища и утешаваха напразно, затова народът се скита като стадо, смущава се, защото няма пастир.

3 Гневът Ми пламна против пастирите…  Господ на Силите посети стадото Си, Юдовия дом, и ги направи като Своя великолепен кон в бой.

4 От Него ще излезе крайъгълният камък, от Него – колът, от Него – бойният лък, а, заедно с тях, от Него – всеки първенец.

6 Аз ще укрепя Юдовия дом и ще избавя Йосифовия дом… 

 

 

Юдейският храм беше предвестник за едно живо здание, за което говореше Христос. Структурата на живия храм, който е Църквата следва същия похват на строене.   Този път мащабите на това здание обхващат не само един народ, а всички- както беше обещано на Авраам. 

Ефесяни, втора глава говори, че някога имаше време, в което всички освен Израел бяхме „чужденци на заветите на обещанието, без надежда и без Бога на света.“ Но сега „тези, които някога сме били далеч, сме поставени близо чрез кръвта на Христос.“

А в следващите стихове апостол Павел използва още по- голяма конретика. Той твърди, че храмът, чийто строеж започна от времето на Авраам, не само, че все още съществува, но сега това здание е така отворено, че към него се добавят, се вграждат още камъни над една вече установена основа:

 

Ефесяни 2: 14- 22

 14 Защото Той е нашият мир, Който направи двата отдела едно и събори средната стена, която ги разделяше,

15 като в плътта Си унищожи враждата, т. е. закона със заповедите Му, изразени в постановления, за да създаде в Себе Си от двата един нов човек и така да въдвори мир,

16 и в едно тяло да примири и двата с Бога чрез кръста, като уби на него враждата.

17 И като дойде, благовества мир на вас, които бяхте далеч, и мир на тези, които бяха близо;

18 защото чрез Него и едните, и другите имаме свой достъп при Отца, в един Дух.

19 Затова вие не сте вече странници и пришълци, а сте съграждани на светиите и членове на Божието семейство;

20 понеже бяхте съградени върху основата на апостолите и пророците, като крайъгълен камък е сам Христос Исус,

21 върху Когото цялото здание, стройно сглобено, расте за свят храм в Господа;

22 в който и вие се вграждате заедно в Духа за Божие обиталище.

 

Писанията говорят за специфичен ред на построяване, в който отделните части на сградата имат своето определено място. И точно това прави зданието непоклатимо- „стройно сглобено“, което „расте за свят храм в Господа.“

1.     „Крайъгълен камък е сам Христос Исус“

2.      „Основата са апостолите и пророците“

3.      Всички останали християни са съградени върху основата

 

Това е една от основните причини да бъда изключително подозрителна към християнски служения и църкви, които обръщат Божията подредба на строене и добавят безкрайно много основи на една сграда, чийто основи са завършени преди две хилядолетия. Никой не строи добри постройки по този начин в материалния свят. Няма планина, която да се крепи на върха на друга планина. Няма къща, която да се строи с основи върху основи. Такива съзидания нямат вид и структура на „стройно сглобени“, нито могат да „растат за свят храм в Господа.“

 

Но да се върнем към древността-  в старовременните култури, в някаква мътна и изкривена имитация на божествения план, крайъгълният камък е бил обливан в кръв като жертвен ритуал, за да се гарантира солидно и здраво начало на устойчиво съзидание.

Нашите свещени Писания също говорят за жертва.

Христос е събрал в Себе Си всичко- Той е и Камъкът, Основата, и Жертвата, и Строителя. Той е „закланото Агне от основаването на света.“ Откровение 13:8

 

 

Христос е и последният Камък, Онзи, Който се поставя на Върха, при завършен строеж. Но затова- друг път.

 

photo: AI generated Freepik.com

 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Членството (“Бремето на славата”, К. С. Луис ) Обръщение към Обществото на св. Албан и св. Сергий.

К. С. Луис, Ефективността на молитвата

Безмълвното Слово - думи от Свети Августин